اخبار و اطلاعات جامع و به روز در حوزه معماری را در اینجا دنبال کنید.
تاریخ : چهار شنبه 3 ارديبهشت 1399
نویسنده : Burgess

از سری مزایای پکیج و شوفاژ میتوان به بی خطر بودن آن اشاره نمود چرا که در گذشته اتفاقات گاه غیرقابل جبران و ترک گریبانگیر استفاده کنندگان از بخاری و اجاق های گازی و نفتی و حتی ذغالی بوده است اما از معایب آن می‌توان به تقریباً غیر قابل استفاده بودن در بسیاری از استان های ایران دانست چرا که در بیشتر استان های ایران دیس آب لوله کشی بسیار بالاست که باعث ایجاد رسوب افت فشار آب و افزایش مصرف انرژی خواهد شد.

 


|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ : چهار شنبه 18 دی 1398
نویسنده : Burgess

نکات فنی لازم در طراحی منبع کویل دار

  •  مخزن اصلی منبع، بر حسب شرایط مکانی و پارامترهای تصمیم گیری دیگر، به صورت استوانه افقی یا عمودی و سر و ته عدسی لبه دار پرس شده، بر مبنای استاندارد ASME و برای فشار کاری 100psig ساخته می شود.
  •  بنا بر توصیه شرکت شوفاژ مخزن ، هر دستگاه منبع آب گرم کویلی دارای دریچه آدم رو بیضی شکل به ابعاد 11*15 اینچ برای مخازن تحت فشار و واشر مربوطه مناسب می باشد.
  •  ساخت کویل مسی بر اساس استانداردهای ASME و BS انجام می شود.
  •  بوشن های لازم جهت خروجی آب گرم مصرفی، ورودی آب، تخلیه، ترمومتر، ترموکوپل شیر ترموستاتیک، فشارسنج و شیر اطمینان روی دستگاه با جوشکاری نصب می شوند.
  •  بعد از تمیزکاری جداره داخلی دستگاه، حداقل دو لایه اپوکسی مخصوص زده می شود و بعد از ضد زنگ زدن جدار خارجی آن، از رنگ روغنی استفاده می شود.
  •  هر دستگاه منبع آب گرم برای استحکام و استقرار مناسب، دارای پایه مناسب از جنس فولاد ساختمانی باشد.
  •  برای سهولت در جابجایی، هر دستگاه، دارای دو محل اتصال قلاب مخصوص باشد.
  •  تست مخزن اصلی در فشاری برابر با یک و نیم برابر فشار کل انجام شود.
  •  برای ساخت کویل ها معمولا از لوله های مسی به قطرهای 3.4 اینچ و یا 7.8 اینچ استفاده می شود.
  •  عدسی کویل مسی از جنس فولاد چدنی باشد.
  •  برای ساخت صفحه تیوب پلیت و غلاف کویل مسی از فولاد مناسب مخازن تحت فشار استفاده شود.
  •  فشار طراحی و تست کویل ها تا قطر 8 اینچ به ترتیب، 150 و 300 پوند بر اینچ مربع و برای کویل هایی به قطر 10 تا 14 اینچ به ترتیب 125 و 250 پوند بر اینچ مربع است.
  •  درجه حرارت درنظر گرفته شده در طراحی کویل ها 350 درجه فارنهایت می باشد.

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
موضوعات مرتبط: معماری , ,
برچسب‌ها: طراحی منبع کویل دار ,
تاریخ : سه شنبه 26 آذر 1398
نویسنده : Burgess

همانطور که در بخش قبلی گفتیم، مسجد “Basuna” واقع در مصر توسط گروه معماری Dar Arafa طراحی و به اجرا رسیده است. مسجد مصر بنایی ساختار شکن نسبت به بافت کهنه منطقه Sohag محسوب می شود. که جلوه تازه بودن آن نسبت به بافت قدیمی این منطقه خود نمایی می کند. این مسجد در منطقه ایی خاکی و پر سر و صدا قرار گرفته و به یک گورستان و ساختمان های مسکونی اشرافیت دارد. که همگی تحت تاثیر رفت و آمد احشام در خیابان ها هستند.

مشخصات کلی این پروژه عبارتند از:

    معمار : گروه معماری  Dar Arafa

    مکان پروژه : مصر

    معمار اصلی :   Waleed Arafa

    مساحت پروژه : 4843.76 فوت مربع

    سال ساخت : 2019


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: معماری , ,
برچسب‌ها: طراحی مسجد , طراحی مسجد مدرن , معماری مسجد , مسجد باسونا , Basuna ,
تاریخ : سه شنبه 26 آذر 1398
نویسنده : Burgess

 

مسجد باسونا پروژه ای ساختارشکن نسبت به بافت کهنه منطقه سوهاگ به شمار می رود که جلوه نوی آن نسبت به بافت کهن این بخش از مصر خودنمایی می کند. مسجد باسونا در منطقه ای پر سر و صدا و گرد و خاکی، مشرف به یک گورستان وساختمان های مسکونی می باشد که همگی تحت تاثیر رفت و آمد احشام در خیابان ها قرار دارند. جاده های خالی، بازارهای موقت هفتگی و سیرکولاسیون شهری قدیمی، از موارد تاثیرگذاری می باشند که بر روی پروژه مسجد تاثیرگذار خواهند بود. یکی از مهم ترین تاثیر عوامل فوق، تعبیه ورودی اصلی به بخش عبادتگاه مسجد بود.

طراحی ساختمان مسجد می بایست آرامش، صلح و هارمونی را به کاربران خود ارائه دهد. به همین دلیل چند نیاز ضروری را باید به بافت و طراحی مفهومی مسجد اضافه کند. 


|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
موضوعات مرتبط: معماری , ,
برچسب‌ها: طراحی مسجد , طراحی مسجد مدرن , معماری مسجد , مسجد باسونا , Basuna ,
تاریخ : سه شنبه 26 آذر 1398
نویسنده : Burgess

در بیان معماری «حباب، معماری هواست: سازه بادی که با عضو نازکی پوشیده شده و در حفره های ساختمان جای گرفته و سراسر سازه از بالا تا پایین را پوشانده است؛ حباب ها فضای نرمی را در داخل و سازه ی سختی را در خارج به وجود آورده اند که سبب شده فضای موجود و فضای جدید با یکدیگر ترکیب شوند.». ایده ی حباب ها الهام بخش کاربرد خلاقانه ی مصالح بوده تا محیطهای معماری حبابی که تا به حال از لحاظ سازه ای طراحی نشده و یا فاقد کیفیت تجربی هستند.

تاریخچه معماری حبابی

در سال ۱۸۸۷ – نه سال قبل از ساخت نخستین سازه المپیک در آتن توسط فیزیکدان لرد کلوین- چیزی که کلوین از خود پرسید این بود که اقتصادی ترین روش برای تقسیم کردن فضا به سلولهای مساوی چیست تا کمترین سطح در بین آن ها ایجاد شود. کلوین چنین راه حلی را ارایه کرد که سلول ها بایستی همانند حبابهای صابون دارای اشکال چهارده ضلعی باشند. 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: سبک های معماری , ,
برچسب‌ها: معماری حبابی , موزه هیرشورن , مکعب آبی , نیکولاش گریمشاو ,
تاریخ : سه شنبه 26 آذر 1398
نویسنده : Burgess

بحث گروهی پیرامون نظام طبقاتی حاکم در دوران ساسانی نکات جالبی را مطرح می کرد که یکی از آنها تناسب بین این نظام کاستی و ساختار سلسله مراتبی شهر است. بنابراین دانش، شهر گور، شهری کاملاً ساخته ساسانیان است. همچنین مسائل مطرح شده در مورد فضای مرکزی شهر بسیار قابل تامل بود. مسائلی در مورد ارتباط منار با سازه های دیگر (اگر وجود داشته اند)، کاربری آن محدوده، ارتباط منار با چهارطاقی باقی مانده از شهر باستانی و دلیل عدم تقسیم بندی فضای مرکزی شهر.

مساله مهم دیگر، دلیل ساخت منار بود. در ادامه چند کاربری متصور برای منار که در بحث گروهی ذکر شدند، آورده شده است:

 -با توجه به کاربری منارهای امروزی که نوادگان این منار باستانی محسوب می شوند، آیا این سازه در حکم شاخص و راهنمایی برای بنایی مهم در پیرامون خود بوده است؟ و اگر اینگونه بوده چرا بنا در نقطه مرکزی شهر ساخته شده و این بنای مهم در کنار آن قرار گرفته؟ رابطه این دو سازه چگونه بوده؟ آیا همجوار بوده اند یا جدای از هم؟


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: معماری , ,
برچسب‌ها: آثار تاریخی فیروز آباد , قلعه دختر اردشیر ساسانی , شکل دایره ای , شهر گور , نظام طبقاتی , اردشیر خوره , معنی شهر گور , فیروزآباد , کاخ اردشیر بابک , علت نام گذاری شهر گور ,
تاریخ : سه شنبه 26 آذر 1398
نویسنده : Burgess

 

آنچه از شهر گور باقی مانده مناری است که در نقطه مرکزی شهر ساخته شده و چند تپه خاکی که روزگاری البته حصارهای خشتی شهر را شکل می داده اند. با وجود باقی مانده های این منار مرتفع در میان این دشت وسیع، مسلماً اولین حسی که در ادراک فضا درگیر می شود، حس بینایی است که این منار خشتی با هر کاربری که پیش از این داشته، امروز حکم راهنمایی را دارد که مخاطب را مستقیم به میانه شهر گور می کشاند. منار مرتفع با زمینه ای از کوههای اطراف و خط آسمان باشکوهشان و همنشینی زیبای آبی آسمان صاف و رنگ اُکر خاک، تصویری است که بدون مزاحمت بصری و پیوسته و مدام دیده می شود. حس شنوایی اما در آرامش همه سکوت را جذب می کند و گهگاهی صدای باد که در میان محصولات زمینهای کشاورزی می پیچد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: معماری , ,
برچسب‌ها: شهر ساسانی بیشاپور , آثار تاریخی شهر فیروزآباد , زبان مردم شهرستان فیروزآباد , منار میلو , کاخ فیروز آباد , قلعه دختر از اردشیر , ساسانی بر فراز کدام رود است ,
تاریخ : سه شنبه 26 آذر 1398
نویسنده : Burgess

این سبک از معماری متعلق به معماری پیش از اسلام ایران می باشد، تاریخ ایلام و ایران از آغاز به هم گره خورده چرا که ایران زادگاه اصلی ایلامیان بوده است. در این راه متاسفاه از معماری ایلامی اطلاع زیادی در دست نبوده و تنها می توان به نقش مهرهایی که مربوط به دوره اولیه ایلام بوده و یک نقش برجسته مربوط به نینوا که در دوران آشوری بنا شده اشاره کرد.

بناهای شاخص در معماری ایلامی

محوطه قدیمی زاغه در دشت قزوین، تپه سیلك كاشان، معبد چغازنبیل مربوط به دوران  ایلامیان، تپه هگمتانه و نوشیجان تپه در استان همدان از نمونه‌های  معماری ایلامی هستند. نمونه دیگر این دوران، معماری مادی استودان‌ها است كه برخی از آنها را در دكان داوود در نزدیكی سرپل ذهاب، در فخریك كردستان و… میتوان مشاهده کرد.


|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
موضوعات مرتبط: سبک های معماری , ,
برچسب‌ها: خط ایلامی باستان , تمدن ایلام کلاس چهارم , تاریخ تمدن ایلام باستان , پایتخت ایلامیان کدام شهر بود , ایلامی ها چه کسانی بودند , نژاد ایلامیان , پادشاهان ایلامی ,
تاریخ : سه شنبه 26 آذر 1398
نویسنده : Burgess

 

سفید (نور)

رنگ سفید معنای عالم روح و فرشتگان را دارد. در سفر پیغمبر(ص) به معراج، وی بعد از گذر از عرش مجید، همه فرشتگان و اسب رفرف که وی را به ملاقات خدا برد را سفید توصیف می نماید. به همین خاطر در مساجد، آیات با رنگ سفید در زمینه لاجوردی نوشته می شود.

رنگ گندمگون آجر

اگر گچ سفید و سفیدکاری نماد روح باشد، رنگ گندمگون آجر (کرم قهوه ای) می تواند نماد جسم باشد و ایوانهای فیروزه ای و سفید وسط نمای ساختمان نماد حرکت از جسم به روح.

لاجوردی

رنگ آسمان شب. مومن سحرخیز این رنگ را دوست دارد و با آن آرامش می یابد. در حقیقت این رنگ انسان مومن عارف را به یاد نماز شب می اندازد. البته از نظر روان شناسیِ رنگ نیز این رنگ آرامش بخش است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: سبک های معماری , ,
برچسب‌ها: معانی رنگ در معماری سنتی , رنگ در معماری , معماری سنتی , نور و رنگ در معماری , تاثیر رنگ در معماری سنتی , رنگ فیروزه ای در معماری اسلامی ,
تاریخ : سه شنبه 26 آذر 1398
نویسنده : Burgess

سبک معماری دیکانستراکشن سبکی از معماری است که توسط ژاک دریدا فیلسوف معاصر فرانسوی بنیان گذاری شد، او یکی از فلاسفه مکتب پساساختارگرایی است.

دیکانستراکشن در فارسی به معنای ساختارزدایی، شالوده شکنی، بنیان فکنی، ساختار شکنی و بنیان فکنی ترجمه شده است. چون عده ای از ساختارگرایان با عقاید ساختارگرایانه به مخالفت برخاستند و به مکتب دیکانستراکشن متمایل گردیدند، به این مکتب  پساساختارگرایی نیز گفته می شود.

ساختارگرایان معتقدند با استفاده از استدلال استقرایی و بررسی نظم پدیده های مشابه و تکراری می توان روابط پدیده ها را کشف کرد و چون همه اعمال انسان از ضمیر ناخودآگاه او شکل می گیرد، این تکرار و نظم در پدیده های انسانی وجود دارد، در حالی که دیکانستراکشن ها معتقدند هر پدیده و هر متنی، ماهیت مستقل خود را دارد و هیچ دو فرد یا پدیده مشابه و تکراری وجود ندارد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: سبک های معماری , ,
برچسب‌ها: معماری دیکانستراکشن , سبک معماری دیکانستراکشن ,

آخرین مطالب

/
اخبار و اطلاعات جامع و به روز در حوزه معماری را در اینجا دنبال کنید.