اخبار و اطلاعات جامع و به روز در حوزه معماری را در اینجا دنبال کنید.
تاریخ : سه شنبه 2 دی 1399
نویسنده : Burgess

کاخ خورشید بنای شاخص تاریخی ـ مذهبی شهرستان کلات است، فرضیه‌های متعددی در رابطه با کاربری این اثر تاریخی مطرح می‌شود، اما آنچه به این عمارت هویت می‌بخشد، کتیبه‌ای قرآنی متشکل از آیات سوره نبأ بوده که فرضیه مقبره بودن این بنا را تقویت می‌کند.

کاخ خورشید شهر کلات، بنایی تاریخی و مربوط به دوره افشاریان است که بر فراز بناهای کهن‌تری از دوره ایلخانی ساخته شده است و اهداف متعددی برای ساخت آن توسط متخصصان مطرح می‌شود که با توجه به وجود کتیبه قرآنی، رسم‌بندی‌ها، شکل کلی سازه و قیاس آن با ابنیه مشابه و معاصرش، فرضیه مقبره بودن این بنا قوت بیشتری می‌گیرد.


|
امتیاز مطلب : 24
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
موضوعات مرتبط: معماری , ,
برچسب‌ها: کلات , کتیبه قرآنی , آیات سوره نبأ , کاربری , معماری مذهبی , مقبره , کاخ خورشید , قرآن ,
تاریخ : دو شنبه 24 شهريور 1399
نویسنده : Burgess

در دنیای دیجیتال مارکتینگ امروز، نمیتوان به فکر فعالیت در دنیای آنلاین بود اما به سئو و بهینه سازی سایت اهمیت نداد. رقبا هر روز قوی تر می شوند و رتبه خود را در موتورهای جستجو بالا می برند. در نتیجه اگر نتوان در نتایج برتر موتورهای جستجو جایگاهی داشت کسب و کار آنلاین خود را بایستی یک کسب و کار شکست خورده دانست.

شما از طریق رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری که از موثرترین روش های تبلیغات اینترنتی و یکی از ارکان اصلی سئو سایت است، می توانید محصولات و خدمات خود را همراه با تصاویر و لینک های باکیفیت در سایت های پربازدید و با رنک بالا منتشر نمایید. تبلیغ رپورتاژ آگهی علاوه بر افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت، بر روی سئو و بهینه سازی سایت شما نیز تاثیر به سزایی دارد.

تنها راه دریافت بک لینک دائمی آن هم از سایت های خبری معتبر بصورتی که از سایت ها حذف نشود و اسپم محسوب نشود و درواقع باعث بهبود رتبه سایت درگوگل شود، خرید رپورتاژ آگهی دائمی و با کیفیت است .


|
امتیاز مطلب : 31
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
موضوعات مرتبط: عمومی , ,
تاریخ : دو شنبه 27 مرداد 1399
نویسنده : Burgess

معمار: Provencher Roy Architects

موقعیت بنا: مونترال، کانادا

متراژ: 45000 متر مربع

سال بازسازی: 2013

بازسازی و احیا مجدد کازینو مونترال کانادا، یکی از طرح‌های توسعه یافته و خلاق می‌باشد که با بودجه درآمد داخلی کازینو اجرا شده است. اجرای این طرح توسط هنرمندان داخلی و با به کارگیری از حداکثر مواد و متریال های داخلی ساخته شده است. یک طرح گردشی ساده در محیط داخلی، جایگزین طرح قدیمی این کازینو شده که در سال 1993 ساخته شده بود. طراحی و اجرای این بخش از کازینو 10 ماه به طول انجامیده است. فاز جدید بازسازی این مجموعه پس از بررسی‌های جامع و کلی شروع به کار شده است.


|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
موضوعات مرتبط: معماری , ,
برچسب‌ها: کازینو , کازینو مونترال , بازسازی و طراحی , طراحی دکوراسیون داخلی ,
تاریخ : دو شنبه 27 مرداد 1399
نویسنده : Burgess

معماری:   Behnisch Architekten

موقعیت: آمریکا، بالتیمور

طراحی تا اتمام اجرا: ۲۰۱۴ – ۲۰۱۸

متراژ مفید: ۵۳۸۸ مترمربع       

در این مطلب قصد داریم با همراهی شما به بررسی بازسازی کتابخانه دانشگاه بالتیمور آمریکا بپردازیم و معماری آن را مورد بررسی قرار دهیم. این کتابخانه، Robert L. Bogomolny نام دارد.

استودیو معماری Behnisch Architekten از جمله شرکت های بزرگ بین المللی است که اصلیت آلمانی دارد، از سال ۱۹۸۹ مشغول فعالیت است و در حال حاضر، در چند شهر آلمان و همینطور شهر بوستون آمریکا دارای دفتر کار است. این دفتر معماری پروژه های بزرگی را طی سالهای فعالیت در نقاط مختلف دنیا طراحی نموده است که کتابخانه دانشگاه بالتیمور یکی از آنهاست. کارهای این شرکت معماری آلمانی را می توان، بزرگ مقیاس توصیف نمود. با توجه به رزومه و نمونه کارهای درج شده در وب سایت این شرکت، می توان پروژه های بزرگی را مشاهده نمود.


|
امتیاز مطلب : 37
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
موضوعات مرتبط: معماری , ,
برچسب‌ها: دانشگاه بالتیمور آمریکا , معماری , استودیو معماری Behnisch Architekten ,
تاریخ : دو شنبه 27 مرداد 1399
نویسنده : Burgess

معماری: استودیو  K2ld

موقعیت: استرالیا

سال: ۲۰۱۵

امروزه، زیبایی شناسی مدرن و شیوه زندگی مدرن بر فردیت تأکید دارند. نمای ساختمان نیز یکی از عناصری است که در برخورد اول شخص با ساختمان بیش ترین تأثیر را در آن ها ایجاد می کند. نمای چوبی همیشه در میان سایر متریال منحصر به فرد است و توجه هر کسی  را با تنوع و ظاهر طبیعی، استقامت، ویژگی های ساخت و ساز خوب، موضع زیست محیطی و سرعتش در ساخت و ساز به خود جلب می کند. نماهای چوبی به لطف تمام ویژگی هایی که ذکر شد شهرت و اعتباری چشمگیر در مقابل سایر متریال بدست می آورد. ترکیب این متریال در کنار بتن اکسپوز نیز نتایج رضایت بخشی را از خود به جای گذاشته است.


|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
موضوعات مرتبط: معماری , ,
برچسب‌ها: ترکیب بتن و ترموود , بتن , ترموود , نمای ساختمان مسکونی ,
تاریخ : دو شنبه 27 مرداد 1399
نویسنده : Burgess

رابرت ونتوری از اولین معمارانی بود که الگوهای تزئینی و ترکیب نمادهای تاریخی را به طرز شجاعانه ایی در طرح هایش به کار برد. بیشترین تلاش او بر تاکید و تمرکز بر دو حوزه "سلیقه" و"نمادگرایی" در معماری بود. او در کتاب خود تلاش داشت اصول اخلاقی کارکردگرایانه ایی را که برای زمان طولانی بر اندیشه معماری سایه افکنده بود تعدیل کند و در نمونه های زیادی از بیان و آثار خود اشاره می کند که طراحی معماری با معنای تعمدی به کارکردگرایی صِرف غالب خواهد شد و از این طریق با تلاشی آگاهانه حضور دیگر ارزش ها را یادآور می شود.


|
امتیاز مطلب : 26
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
موضوعات مرتبط: معماری , ,
برچسب‌ها: رابرت ونتوری , معماری پسامدرن , نمادگرایی تاریخی ,
تاریخ : دو شنبه 27 مرداد 1399
نویسنده : Burgess

ورقهای شیروانی انواع مختلفی از ورق‌های بام همواره خریداران این محصولات را گیج کرده است. به طور کلی، ورق‌های شیروانی از انواع مختلف ورق‌های گالوانیزه با اشکال مختلف تولید می‌شوند. 


|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
موضوعات مرتبط: معماری , ,
برچسب‌ها: ورقهای شیروانی , ورقهای شیروانی سقف , قیمت ورقهای شیروانی , انواع ورقهای شیروانی , ورقهای گالوانیزه شیروانی , وزن ورقهای شیروانی , اندازه ورقهای شیروانی ,
تاریخ : دو شنبه 27 مرداد 1399
نویسنده : Burgess

گرمخانه، فضای اصلی حمام را تشکیل می دهد. حوضچه ای پر از آب ولرم در نزدیکی ورودی گرمخانه قرار داشت که چاله حوض نامیده می شد، تازه واردان پاهای خود را در آن برده و شست و شو می‌دادند. در سطح هم کف،در مدخل ورودی به گرمخانه که کف حمّام بود، با تخته سنگ های یکنواخت و زیبایی سنگفرش شده بود که عموماً دارای چند ستون سنگی و سقف گنبدی طاق و چشمه بود. در سقف هر طاق تعداد زیادی شیشه بود. در کنار سنگفرش های کف حمّام جوی های کوچک شیب‌داری قرار داشت که از سنگ ساخته شده بود و فضولات و آبهای اضافی را به خارج و فاضلاب حمل می‌کرد. خزینه‌ها مقابل درب ورودی گرمخانه ساخته می‌شد و برای بچه‌ها آب ولرم و برای بزرگ ترها آب گرم داشت.


|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
موضوعات مرتبط: معماری و طراحی داخلی , ,
برچسب‌ها: فضاهای حمام , قدمت حمام , گرمابه , مصالح حمام , معرفی حمام های عمومی , معماری حمام ,
تاریخ : دو شنبه 27 مرداد 1399
نویسنده : Burgess

تاریخچه اولین حمام ها

تاریخچه اولین حمام ها در خارج از ایران طبق اسناد کتبی موجود، به بیش از دو هزار سال پیش از میلاد عیسی مسیح (ع) برمی گردد. به استناد کتب تاریخی موجود، جزیره ای به نام کرت دو هزار سال پیش از میلاد مسیح از چنان تمدن والایی برخوردار بود که تمامی منازل مسکونی (اعم از خانه ثروتمندان و فقرا) مجهز به حمام آب گرم روان بودند.

حمام، در تاریخ ایران قدمتی سه هزار ساله دارد. نظافت و پاکیزگی از دیرباز جزو اصول و آیین اعتقادی و مذهبی ایرانیان به شمار می رفت. غسل کردن در آیین زرتشتی، یکی از شروط شرکت در مراسم های مذهبی بود. قدمت ساخت حمام در ایران به پیش از دوره فرمانروایی هخامنشیان برمی گردد. پس از اسلام آوردن ایرانیان، حمام کردن به عنوان یکی از فرایض دینی مورد توجه ایرانیان قرار گرفت.


|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
موضوعات مرتبط: معماری و طراحی داخلی , ,
برچسب‌ها: فضاهای حمام , قدمت حمام , گرمابه , مصالح حمام , معرفی حمام های عمومی , معماری حمام ,
تاریخ : چهار شنبه 3 ارديبهشت 1399
نویسنده : Burgess

با دقت در جهان طبیعت نظم شگفت انگیزی، انسان را به خود جلب می‌کند. در اغلب موارد به وجود آمدن این نظم خارق العاده مدیون پیروی از الگوی هندسی مشخصی ست. برخلاف ظاهر بی نظم طبیعت، دقیق‌ترین الگوهای هندسی را می‌توان در طبیعت اطراف خود یافت.

الگوهای هندسی در زندگی بشر

الگوی هندسی مولکول‌های تشکیل دهنده یک شی، هندسه چگونگی مراحل رشد یک درخت، الگوی هندسی استخوان‌بندی جیوانات مختلف و … همه تمثیلی مناسب از نظم حاکم بر طبیعت است. در جهانی که به دست انسان ساخته و پرداخته می‌شود نیز نیاز به رعایت نظم هندسی احساس می‌شود. مانند: استفاده از الگوهای هندسی در طراحی یک اتومبیل، ساخت یک صندلی و …


|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
موضوعات مرتبط: معماری , ,
برچسب‌ها: الگوهای هندسی , الگوی هندسی در معماری , پیروی از الگوی هندسی , تناسبات هندسی در معماری , شکل‌های هندسی , کاربرد هندسه در معماری , مبنای الگوهای هندسی , مستطیل طلایی ,
تاریخ : چهار شنبه 3 ارديبهشت 1399
نویسنده : Burgess

از سری مزایای پکیج و شوفاژ میتوان به بی خطر بودن آن اشاره نمود چرا که در گذشته اتفاقات گاه غیرقابل جبران و ترک گریبانگیر استفاده کنندگان از بخاری و اجاق های گازی و نفتی و حتی ذغالی بوده است اما از معایب آن می‌توان به تقریباً غیر قابل استفاده بودن در بسیاری از استان های ایران دانست چرا که در بیشتر استان های ایران دیس آب لوله کشی بسیار بالاست که باعث ایجاد رسوب افت فشار آب و افزایش مصرف انرژی خواهد شد.

 


|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ : چهار شنبه 18 دی 1398
نویسنده : Burgess

نکات فنی لازم در طراحی منبع کویل دار

  •  مخزن اصلی منبع، بر حسب شرایط مکانی و پارامترهای تصمیم گیری دیگر، به صورت استوانه افقی یا عمودی و سر و ته عدسی لبه دار پرس شده، بر مبنای استاندارد ASME و برای فشار کاری 100psig ساخته می شود.
  •  بنا بر توصیه شرکت شوفاژ مخزن ، هر دستگاه منبع آب گرم کویلی دارای دریچه آدم رو بیضی شکل به ابعاد 11*15 اینچ برای مخازن تحت فشار و واشر مربوطه مناسب می باشد.
  •  ساخت کویل مسی بر اساس استانداردهای ASME و BS انجام می شود.
  •  بوشن های لازم جهت خروجی آب گرم مصرفی، ورودی آب، تخلیه، ترمومتر، ترموکوپل شیر ترموستاتیک، فشارسنج و شیر اطمینان روی دستگاه با جوشکاری نصب می شوند.
  •  بعد از تمیزکاری جداره داخلی دستگاه، حداقل دو لایه اپوکسی مخصوص زده می شود و بعد از ضد زنگ زدن جدار خارجی آن، از رنگ روغنی استفاده می شود.
  •  هر دستگاه منبع آب گرم برای استحکام و استقرار مناسب، دارای پایه مناسب از جنس فولاد ساختمانی باشد.
  •  برای سهولت در جابجایی، هر دستگاه، دارای دو محل اتصال قلاب مخصوص باشد.
  •  تست مخزن اصلی در فشاری برابر با یک و نیم برابر فشار کل انجام شود.
  •  برای ساخت کویل ها معمولا از لوله های مسی به قطرهای 3.4 اینچ و یا 7.8 اینچ استفاده می شود.
  •  عدسی کویل مسی از جنس فولاد چدنی باشد.
  •  برای ساخت صفحه تیوب پلیت و غلاف کویل مسی از فولاد مناسب مخازن تحت فشار استفاده شود.
  •  فشار طراحی و تست کویل ها تا قطر 8 اینچ به ترتیب، 150 و 300 پوند بر اینچ مربع و برای کویل هایی به قطر 10 تا 14 اینچ به ترتیب 125 و 250 پوند بر اینچ مربع است.
  •  درجه حرارت درنظر گرفته شده در طراحی کویل ها 350 درجه فارنهایت می باشد.

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
موضوعات مرتبط: معماری , ,
برچسب‌ها: طراحی منبع کویل دار ,
تاریخ : سه شنبه 26 آذر 1398
نویسنده : Burgess

اتاق ها

-اتاق نشیمن

رنگ های اتاق نشیمن را باید بر اساس رنگ های طبیعی موجود در اتاق انتخاب نمود. در وهله ی اول، باید رنگ کف اتاق، شومینه، آجرها یا کارهای سنگی را مورد توجه قرار داد و از تضاد (کنتراست) قوی میان سیاه آمیخته های تیره و روشن پرهیز کرد. چراکه تضادها باعث جلب توجه می شوند و چون معمولا چنین اتاقی را به مطالعه، استراحت، گوش دادن به موسیقی و گفتگو اختصاص می دهیم، میل نداریم هیچ موردی موجب پریشانی حواس ما گردد.

بهتر است پرده یا کرکره هایی را انتخاب کنید که تضاد کمتری با رنگ دیوار همجوار خود داشته باشند. به عنوان اصلی کلی، توصیه می کنیم که برای رنگ مبلمان، قالیچه ها و رویه ی صندلی ها، از درجاتی تیره تر از رنگ دیوارها استفاده کنید. با این کار، طرح اصلی اتاق نشیمن با رنگ ها در هم می آمیزد، بدون آن که تضاد فاحشی میان آن ها به چشم بخورد. می توانید با برگزیدن رنگ هایی مناسب برای وسایلی چون گلدان، آباژور و گیاهان تزیینی، سایه روشن های موثری به اتاق بیفزایید.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: معماری , ,
برچسب‌ها: الگوهای انتخاب و کاربرد رنگ در دکوراسیون داخلی ساختمان , رنگ در معماری ,
تاریخ : سه شنبه 26 آذر 1398
نویسنده : Burgess

تصور کنید می خواهید اتاقی را با رنگ های قوی، درخشان و انگیزاننده رنگ آمیزی نمایید. چنین خصوصیاتی معمولا موجب کوچک تر به نظر رسیدن فضای ظاهری اتاق می شود.

نخستین نکته ای که باید به هنگام انتخاب الگوی رنگی مد نظر داشته باشید، شخصیت خود شماست. سایر سوالات مقدماتی عبارت اند از:

۱- چه نوع فعالیتی قرار است در این مکان انجام گیرد؟

۲- چه نوع رنگ های طبیعی در این مکان وجود دارد؟

۳- به چه مقدار نور احتیاج است؟ این فضا اساسا مکانی است روشن یا تاریک؟

۴- در این جا اساسا مایل به داشتن فضایی گرم یا سرد هستید؟

۵- آیا در پی ایجاد محیطی برانگیزاننده و شاد یا فضایی ساکت و آرام هستید؟

۶- آیا مایلید فضای اتاق بزرگ تر یا کوچک تر از اندازه ی واقعی آن به نظر برسد؟

۷- شکل اصلی اتاق چیست؟ باریک و طویل یا کوتاه و پهن است؟

۸- سقف اتاق بلند است یا کوتاه؟


|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
موضوعات مرتبط: معماری , ,
برچسب‌ها: الگوهای انتخاب و کاربرد رنگ در دکوراسیون داخلی ساختمان , رنگ در معماری ,
تاریخ : سه شنبه 26 آذر 1398
نویسنده : Burgess

همانطور که در بخش قبلی گفتیم، مسجد “Basuna” واقع در مصر توسط گروه معماری Dar Arafa طراحی و به اجرا رسیده است. مسجد مصر بنایی ساختار شکن نسبت به بافت کهنه منطقه Sohag محسوب می شود. که جلوه تازه بودن آن نسبت به بافت قدیمی این منطقه خود نمایی می کند. این مسجد در منطقه ایی خاکی و پر سر و صدا قرار گرفته و به یک گورستان و ساختمان های مسکونی اشرافیت دارد. که همگی تحت تاثیر رفت و آمد احشام در خیابان ها هستند.

مشخصات کلی این پروژه عبارتند از:

    معمار : گروه معماری  Dar Arafa

    مکان پروژه : مصر

    معمار اصلی :   Waleed Arafa

    مساحت پروژه : 4843.76 فوت مربع

    سال ساخت : 2019


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: معماری , ,
برچسب‌ها: طراحی مسجد , طراحی مسجد مدرن , معماری مسجد , مسجد باسونا , Basuna ,
تاریخ : سه شنبه 26 آذر 1398
نویسنده : Burgess

 

مسجد باسونا پروژه ای ساختارشکن نسبت به بافت کهنه منطقه سوهاگ به شمار می رود که جلوه نوی آن نسبت به بافت کهن این بخش از مصر خودنمایی می کند. مسجد باسونا در منطقه ای پر سر و صدا و گرد و خاکی، مشرف به یک گورستان وساختمان های مسکونی می باشد که همگی تحت تاثیر رفت و آمد احشام در خیابان ها قرار دارند. جاده های خالی، بازارهای موقت هفتگی و سیرکولاسیون شهری قدیمی، از موارد تاثیرگذاری می باشند که بر روی پروژه مسجد تاثیرگذار خواهند بود. یکی از مهم ترین تاثیر عوامل فوق، تعبیه ورودی اصلی به بخش عبادتگاه مسجد بود.

طراحی ساختمان مسجد می بایست آرامش، صلح و هارمونی را به کاربران خود ارائه دهد. به همین دلیل چند نیاز ضروری را باید به بافت و طراحی مفهومی مسجد اضافه کند. 


|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
موضوعات مرتبط: معماری , ,
برچسب‌ها: طراحی مسجد , طراحی مسجد مدرن , معماری مسجد , مسجد باسونا , Basuna ,
تاریخ : سه شنبه 26 آذر 1398
نویسنده : Burgess

در بیان معماری «حباب، معماری هواست: سازه بادی که با عضو نازکی پوشیده شده و در حفره های ساختمان جای گرفته و سراسر سازه از بالا تا پایین را پوشانده است؛ حباب ها فضای نرمی را در داخل و سازه ی سختی را در خارج به وجود آورده اند که سبب شده فضای موجود و فضای جدید با یکدیگر ترکیب شوند.». ایده ی حباب ها الهام بخش کاربرد خلاقانه ی مصالح بوده تا محیطهای معماری حبابی که تا به حال از لحاظ سازه ای طراحی نشده و یا فاقد کیفیت تجربی هستند.

تاریخچه معماری حبابی

در سال ۱۸۸۷ – نه سال قبل از ساخت نخستین سازه المپیک در آتن توسط فیزیکدان لرد کلوین- چیزی که کلوین از خود پرسید این بود که اقتصادی ترین روش برای تقسیم کردن فضا به سلولهای مساوی چیست تا کمترین سطح در بین آن ها ایجاد شود. کلوین چنین راه حلی را ارایه کرد که سلول ها بایستی همانند حبابهای صابون دارای اشکال چهارده ضلعی باشند. 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: سبک های معماری , ,
برچسب‌ها: معماری حبابی , موزه هیرشورن , مکعب آبی , نیکولاش گریمشاو ,
تاریخ : سه شنبه 26 آذر 1398
نویسنده : Burgess

بحث گروهی پیرامون نظام طبقاتی حاکم در دوران ساسانی نکات جالبی را مطرح می کرد که یکی از آنها تناسب بین این نظام کاستی و ساختار سلسله مراتبی شهر است. بنابراین دانش، شهر گور، شهری کاملاً ساخته ساسانیان است. همچنین مسائل مطرح شده در مورد فضای مرکزی شهر بسیار قابل تامل بود. مسائلی در مورد ارتباط منار با سازه های دیگر (اگر وجود داشته اند)، کاربری آن محدوده، ارتباط منار با چهارطاقی باقی مانده از شهر باستانی و دلیل عدم تقسیم بندی فضای مرکزی شهر.

مساله مهم دیگر، دلیل ساخت منار بود. در ادامه چند کاربری متصور برای منار که در بحث گروهی ذکر شدند، آورده شده است:

 -با توجه به کاربری منارهای امروزی که نوادگان این منار باستانی محسوب می شوند، آیا این سازه در حکم شاخص و راهنمایی برای بنایی مهم در پیرامون خود بوده است؟ و اگر اینگونه بوده چرا بنا در نقطه مرکزی شهر ساخته شده و این بنای مهم در کنار آن قرار گرفته؟ رابطه این دو سازه چگونه بوده؟ آیا همجوار بوده اند یا جدای از هم؟


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: معماری , ,
برچسب‌ها: آثار تاریخی فیروز آباد , قلعه دختر اردشیر ساسانی , شکل دایره ای , شهر گور , نظام طبقاتی , اردشیر خوره , معنی شهر گور , فیروزآباد , کاخ اردشیر بابک , علت نام گذاری شهر گور ,
تاریخ : سه شنبه 26 آذر 1398
نویسنده : Burgess

 

آنچه از شهر گور باقی مانده مناری است که در نقطه مرکزی شهر ساخته شده و چند تپه خاکی که روزگاری البته حصارهای خشتی شهر را شکل می داده اند. با وجود باقی مانده های این منار مرتفع در میان این دشت وسیع، مسلماً اولین حسی که در ادراک فضا درگیر می شود، حس بینایی است که این منار خشتی با هر کاربری که پیش از این داشته، امروز حکم راهنمایی را دارد که مخاطب را مستقیم به میانه شهر گور می کشاند. منار مرتفع با زمینه ای از کوههای اطراف و خط آسمان باشکوهشان و همنشینی زیبای آبی آسمان صاف و رنگ اُکر خاک، تصویری است که بدون مزاحمت بصری و پیوسته و مدام دیده می شود. حس شنوایی اما در آرامش همه سکوت را جذب می کند و گهگاهی صدای باد که در میان محصولات زمینهای کشاورزی می پیچد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: معماری , ,
برچسب‌ها: شهر ساسانی بیشاپور , آثار تاریخی شهر فیروزآباد , زبان مردم شهرستان فیروزآباد , منار میلو , کاخ فیروز آباد , قلعه دختر از اردشیر , ساسانی بر فراز کدام رود است ,
تاریخ : سه شنبه 26 آذر 1398
نویسنده : Burgess

این سبک از معماری متعلق به معماری پیش از اسلام ایران می باشد، تاریخ ایلام و ایران از آغاز به هم گره خورده چرا که ایران زادگاه اصلی ایلامیان بوده است. در این راه متاسفاه از معماری ایلامی اطلاع زیادی در دست نبوده و تنها می توان به نقش مهرهایی که مربوط به دوره اولیه ایلام بوده و یک نقش برجسته مربوط به نینوا که در دوران آشوری بنا شده اشاره کرد.

بناهای شاخص در معماری ایلامی

محوطه قدیمی زاغه در دشت قزوین، تپه سیلك كاشان، معبد چغازنبیل مربوط به دوران  ایلامیان، تپه هگمتانه و نوشیجان تپه در استان همدان از نمونه‌های  معماری ایلامی هستند. نمونه دیگر این دوران، معماری مادی استودان‌ها است كه برخی از آنها را در دكان داوود در نزدیكی سرپل ذهاب، در فخریك كردستان و… میتوان مشاهده کرد.


|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
موضوعات مرتبط: سبک های معماری , ,
برچسب‌ها: خط ایلامی باستان , تمدن ایلام کلاس چهارم , تاریخ تمدن ایلام باستان , پایتخت ایلامیان کدام شهر بود , ایلامی ها چه کسانی بودند , نژاد ایلامیان , پادشاهان ایلامی ,
تاریخ : سه شنبه 26 آذر 1398
نویسنده : Burgess

 

سفید (نور)

رنگ سفید معنای عالم روح و فرشتگان را دارد. در سفر پیغمبر(ص) به معراج، وی بعد از گذر از عرش مجید، همه فرشتگان و اسب رفرف که وی را به ملاقات خدا برد را سفید توصیف می نماید. به همین خاطر در مساجد، آیات با رنگ سفید در زمینه لاجوردی نوشته می شود.

رنگ گندمگون آجر

اگر گچ سفید و سفیدکاری نماد روح باشد، رنگ گندمگون آجر (کرم قهوه ای) می تواند نماد جسم باشد و ایوانهای فیروزه ای و سفید وسط نمای ساختمان نماد حرکت از جسم به روح.

لاجوردی

رنگ آسمان شب. مومن سحرخیز این رنگ را دوست دارد و با آن آرامش می یابد. در حقیقت این رنگ انسان مومن عارف را به یاد نماز شب می اندازد. البته از نظر روان شناسیِ رنگ نیز این رنگ آرامش بخش است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: سبک های معماری , ,
برچسب‌ها: معانی رنگ در معماری سنتی , رنگ در معماری , معماری سنتی , نور و رنگ در معماری , تاثیر رنگ در معماری سنتی , رنگ فیروزه ای در معماری اسلامی ,
تاریخ : سه شنبه 26 آذر 1398
نویسنده : Burgess

سبک معماری دیکانستراکشن سبکی از معماری است که توسط ژاک دریدا فیلسوف معاصر فرانسوی بنیان گذاری شد، او یکی از فلاسفه مکتب پساساختارگرایی است.

دیکانستراکشن در فارسی به معنای ساختارزدایی، شالوده شکنی، بنیان فکنی، ساختار شکنی و بنیان فکنی ترجمه شده است. چون عده ای از ساختارگرایان با عقاید ساختارگرایانه به مخالفت برخاستند و به مکتب دیکانستراکشن متمایل گردیدند، به این مکتب  پساساختارگرایی نیز گفته می شود.

ساختارگرایان معتقدند با استفاده از استدلال استقرایی و بررسی نظم پدیده های مشابه و تکراری می توان روابط پدیده ها را کشف کرد و چون همه اعمال انسان از ضمیر ناخودآگاه او شکل می گیرد، این تکرار و نظم در پدیده های انسانی وجود دارد، در حالی که دیکانستراکشن ها معتقدند هر پدیده و هر متنی، ماهیت مستقل خود را دارد و هیچ دو فرد یا پدیده مشابه و تکراری وجود ندارد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: سبک های معماری , ,
برچسب‌ها: معماری دیکانستراکشن , سبک معماری دیکانستراکشن ,

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد

آخرین مطالب

/
اخبار و اطلاعات جامع و به روز در حوزه معماری را در اینجا دنبال کنید.