با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید
به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين
وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد
و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
کاخ خورشید بنای شاخص تاریخی ـ مذهبی شهرستان کلات است، فرضیههای متعددی در رابطه با کاربری این اثر تاریخی مطرح میشود، اما آنچه به این عمارت هویت میبخشد، کتیبهای قرآنی متشکل از آیات سوره نبأ بوده که فرضیه مقبره بودن این بنا را تقویت میکند.
کاخ خورشید شهر کلات، بنایی تاریخی و مربوط به دوره افشاریان است که بر فراز بناهای کهنتری از دوره ایلخانی ساخته شده است و اهداف متعددی برای ساخت آن توسط متخصصان مطرح میشود که با توجه به وجود کتیبه قرآنی، رسمبندیها، شکل کلی سازه و قیاس آن با ابنیه مشابه و معاصرش، فرضیه مقبره بودن این بنا قوت بیشتری میگیرد.
بازسازی و احیا مجدد کازینو مونترال کانادا، یکی از طرحهای توسعه یافته و خلاق میباشد که با بودجه درآمد داخلی کازینو اجرا شده است. اجرای این طرح توسط هنرمندان داخلی و با به کارگیری از حداکثر مواد و متریال های داخلی ساخته شده است. یک طرح گردشی ساده در محیط داخلی، جایگزین طرح قدیمی این کازینو شده که در سال 1993 ساخته شده بود. طراحی و اجرای این بخش از کازینو 10 ماه به طول انجامیده است. فاز جدید بازسازی این مجموعه پس از بررسیهای جامع و کلی شروع به کار شده است.
در این مطلب قصد داریم با همراهی شما به بررسی بازسازی کتابخانه دانشگاه بالتیمور آمریکا بپردازیم و معماری آن را مورد بررسی قرار دهیم. این کتابخانه، Robert L. Bogomolny نام دارد.
استودیو معماری Behnisch Architekten از جمله شرکت های بزرگ بین المللی است که اصلیت آلمانی دارد، از سال ۱۹۸۹ مشغول فعالیت است و در حال حاضر، در چند شهر آلمان و همینطور شهر بوستون آمریکا دارای دفتر کار است. این دفتر معماری پروژه های بزرگی را طی سالهای فعالیت در نقاط مختلف دنیا طراحی نموده است که کتابخانه دانشگاه بالتیمور یکی از آنهاست. کارهای این شرکت معماری آلمانی را می توان، بزرگ مقیاس توصیف نمود. با توجه به رزومه و نمونه کارهای درج شده در وب سایت این شرکت، می توان پروژه های بزرگی را مشاهده نمود.
امروزه، زیبایی شناسی مدرن و شیوه زندگی مدرن بر فردیت تأکید دارند. نمای ساختمان نیز یکی از عناصری است که در برخورد اول شخص با ساختمان بیش ترین تأثیر را در آن ها ایجاد می کند. نمای چوبی همیشه در میان سایر متریال منحصر به فرد است و توجه هر کسی را با تنوع و ظاهر طبیعی، استقامت، ویژگی های ساخت و ساز خوب، موضع زیست محیطی و سرعتش در ساخت و ساز به خود جلب می کند. نماهای چوبی به لطف تمام ویژگی هایی که ذکر شد شهرت و اعتباری چشمگیر در مقابل سایر متریال بدست می آورد. ترکیب این متریال در کنار بتن اکسپوز نیز نتایج رضایت بخشی را از خود به جای گذاشته است.
رابرت ونتوری از اولین معمارانی بود که الگوهای تزئینی و ترکیب نمادهای تاریخی را به طرز شجاعانه ایی در طرح هایش به کار برد. بیشترین تلاش او بر تاکید و تمرکز بر دو حوزه "سلیقه" و"نمادگرایی" در معماری بود. او در کتاب خود تلاش داشت اصول اخلاقی کارکردگرایانه ایی را که برای زمان طولانی بر اندیشه معماری سایه افکنده بود تعدیل کند و در نمونه های زیادی از بیان و آثار خود اشاره می کند که طراحی معماری با معنای تعمدی به کارکردگرایی صِرف غالب خواهد شد و از این طریق با تلاشی آگاهانه حضور دیگر ارزش ها را یادآور می شود.
ورقهای شیروانی انواع مختلفی از ورقهای بام همواره خریداران این محصولات را گیج کرده است. به طور کلی، ورقهای شیروانی از انواع مختلف ورقهای گالوانیزه با اشکال مختلف تولید میشوند.
با دقت در جهان طبیعت نظم شگفت انگیزی، انسان را به خود جلب میکند. در اغلب موارد به وجود آمدن این نظم خارق العاده مدیون پیروی از الگوی هندسی مشخصی ست. برخلاف ظاهر بی نظم طبیعت، دقیقترین الگوهای هندسی را میتوان در طبیعت اطراف خود یافت.
الگوهای هندسی در زندگی بشر
الگوی هندسی مولکولهای تشکیل دهنده یک شی، هندسه چگونگی مراحل رشد یک درخت، الگوی هندسی استخوانبندی جیوانات مختلف و … همه تمثیلی مناسب از نظم حاکم بر طبیعت است. در جهانی که به دست انسان ساخته و پرداخته میشود نیز نیاز به رعایت نظم هندسی احساس میشود. مانند: استفاده از الگوهای هندسی در طراحی یک اتومبیل، ساخت یک صندلی و …
مخزن اصلی منبع، بر حسب شرایط مکانی و پارامترهای تصمیم گیری دیگر، به صورت استوانه افقی یا عمودی و سر و ته عدسی لبه دار پرس شده، بر مبنای استاندارد ASME و برای فشار کاری 100psig ساخته می شود.
ساخت کویل مسی بر اساس استانداردهای ASME و BS انجام می شود.
بوشن های لازم جهت خروجی آب گرم مصرفی، ورودی آب، تخلیه، ترمومتر، ترموکوپل شیر ترموستاتیک، فشارسنج و شیر اطمینان روی دستگاه با جوشکاری نصب می شوند.
بعد از تمیزکاری جداره داخلی دستگاه، حداقل دو لایه اپوکسی مخصوص زده می شود و بعد از ضد زنگ زدن جدار خارجی آن، از رنگ روغنی استفاده می شود.
هر دستگاه منبع آب گرم برای استحکام و استقرار مناسب، دارای پایه مناسب از جنس فولاد ساختمانی باشد.
برای سهولت در جابجایی، هر دستگاه، دارای دو محل اتصال قلاب مخصوص باشد.
تست مخزن اصلی در فشاری برابر با یک و نیم برابر فشار کل انجام شود.
برای ساخت کویل ها معمولا از لوله های مسی به قطرهای 3.4 اینچ و یا 7.8 اینچ استفاده می شود.
عدسی کویل مسی از جنس فولاد چدنی باشد.
برای ساخت صفحه تیوب پلیت و غلاف کویل مسی از فولاد مناسب مخازن تحت فشار استفاده شود.
فشار طراحی و تست کویل ها تا قطر 8 اینچ به ترتیب، 150 و 300 پوند بر اینچ مربع و برای کویل هایی به قطر 10 تا 14 اینچ به ترتیب 125 و 250 پوند بر اینچ مربع است.
درجه حرارت درنظر گرفته شده در طراحی کویل ها 350 درجه فارنهایت می باشد.
رنگ های اتاق نشیمن را باید بر اساس رنگ های طبیعی موجود در اتاق انتخاب نمود. در وهله ی اول، باید رنگ کف اتاق، شومینه، آجرها یا کارهای سنگی را مورد توجه قرار داد و از تضاد (کنتراست) قوی میان سیاه آمیخته های تیره و روشن پرهیز کرد. چراکه تضادها باعث جلب توجه می شوند و چون معمولا چنین اتاقی را به مطالعه، استراحت، گوش دادن به موسیقی و گفتگو اختصاص می دهیم، میل نداریم هیچ موردی موجب پریشانی حواس ما گردد.
بهتر است پرده یا کرکره هایی را انتخاب کنید که تضاد کمتری با رنگ دیوار همجوار خود داشته باشند. به عنوان اصلی کلی، توصیه می کنیم که برای رنگ مبلمان، قالیچه ها و رویه ی صندلی ها، از درجاتی تیره تر از رنگ دیوارها استفاده کنید. با این کار، طرح اصلی اتاق نشیمن با رنگ ها در هم می آمیزد، بدون آن که تضاد فاحشی میان آن ها به چشم بخورد. می توانید با برگزیدن رنگ هایی مناسب برای وسایلی چون گلدان، آباژور و گیاهان تزیینی، سایه روشن های موثری به اتاق بیفزایید.
تصور کنید می خواهید اتاقی را با رنگ های قوی، درخشان و انگیزاننده رنگ آمیزی نمایید. چنین خصوصیاتی معمولا موجب کوچک تر به نظر رسیدن فضای ظاهری اتاق می شود.
نخستین نکته ای که باید به هنگام انتخاب الگوی رنگی مد نظر داشته باشید، شخصیت خود شماست. سایر سوالات مقدماتی عبارت اند از:
۱- چه نوع فعالیتی قرار است در این مکان انجام گیرد؟
۲- چه نوع رنگ های طبیعی در این مکان وجود دارد؟
۳- به چه مقدار نور احتیاج است؟ این فضا اساسا مکانی است روشن یا تاریک؟
۴- در این جا اساسا مایل به داشتن فضایی گرم یا سرد هستید؟
۵- آیا در پی ایجاد محیطی برانگیزاننده و شاد یا فضایی ساکت و آرام هستید؟
۶- آیا مایلید فضای اتاق بزرگ تر یا کوچک تر از اندازه ی واقعی آن به نظر برسد؟
۷- شکل اصلی اتاق چیست؟ باریک و طویل یا کوتاه و پهن است؟
همانطور که در بخش قبلی گفتیم، مسجد “Basuna” واقع در مصر توسط گروه معماری Dar Arafa طراحی و به اجرا رسیده است. مسجد مصر بنایی ساختار شکن نسبت به بافت کهنه منطقه Sohag محسوب می شود. که جلوه تازه بودن آن نسبت به بافت قدیمی این منطقه خود نمایی می کند. این مسجد در منطقه ایی خاکی و پر سر و صدا قرار گرفته و به یک گورستان و ساختمان های مسکونی اشرافیت دارد. که همگی تحت تاثیر رفت و آمد احشام در خیابان ها هستند.
مسجد باسونا پروژه ای ساختارشکن نسبت به بافت کهنه منطقه سوهاگ به شمار می رود که جلوه نوی آن نسبت به بافت کهن این بخش از مصر خودنمایی می کند. مسجد باسونا در منطقه ای پر سر و صدا و گرد و خاکی، مشرف به یک گورستان وساختمان های مسکونی می باشد که همگی تحت تاثیر رفت و آمد احشام در خیابان ها قرار دارند. جاده های خالی، بازارهای موقت هفتگی و سیرکولاسیون شهری قدیمی، از موارد تاثیرگذاری می باشند که بر روی پروژه مسجد تاثیرگذار خواهند بود. یکی از مهم ترین تاثیر عوامل فوق، تعبیه ورودی اصلی به بخش عبادتگاه مسجد بود.
طراحی ساختمان مسجد می بایست آرامش، صلح و هارمونی را به کاربران خود ارائه دهد. به همین دلیل چند نیاز ضروری را باید به بافت و طراحی مفهومی مسجد اضافه کند.
بحث گروهی پیرامون نظام طبقاتی حاکم در دوران ساسانی نکات جالبی را مطرح می کرد که یکی از آنها تناسب بین این نظام کاستی و ساختار سلسله مراتبی شهر است. بنابراین دانش، شهر گور، شهری کاملاً ساخته ساسانیان است. همچنین مسائل مطرح شده در مورد فضای مرکزی شهر بسیار قابل تامل بود. مسائلی در مورد ارتباط منار با سازه های دیگر (اگر وجود داشته اند)، کاربری آن محدوده، ارتباط منار با چهارطاقی باقی مانده از شهر باستانی و دلیل عدم تقسیم بندی فضای مرکزی شهر.
مساله مهم دیگر، دلیل ساخت منار بود. در ادامه چند کاربری متصور برای منار که در بحث گروهی ذکر شدند، آورده شده است:
-با توجه به کاربری منارهای امروزی که نوادگان این منار باستانی محسوب می شوند، آیا این سازه در حکم شاخص و راهنمایی برای بنایی مهم در پیرامون خود بوده است؟ و اگر اینگونه بوده چرا بنا در نقطه مرکزی شهر ساخته شده و این بنای مهم در کنار آن قرار گرفته؟ رابطه این دو سازه چگونه بوده؟ آیا همجوار بوده اند یا جدای از هم؟
آنچه از شهر گور باقی مانده مناری است که در نقطه مرکزی شهر ساخته شده و چند تپه خاکی که روزگاری البته حصارهای خشتی شهر را شکل می داده اند. با وجود باقی مانده های این منار مرتفع در میان این دشت وسیع، مسلماً اولین حسی که در ادراک فضا درگیر می شود، حس بینایی است که این منار خشتی با هر کاربری که پیش از این داشته، امروز حکم راهنمایی را دارد که مخاطب را مستقیم به میانه شهر گور می کشاند. منار مرتفع با زمینه ای از کوههای اطراف و خط آسمان باشکوهشان و همنشینی زیبای آبی آسمان صاف و رنگ اُکر خاک، تصویری است که بدون مزاحمت بصری و پیوسته و مدام دیده می شود. حس شنوایی اما در آرامش همه سکوت را جذب می کند و گهگاهی صدای باد که در میان محصولات زمینهای کشاورزی می پیچد.